ÄŒlovÄ›k je sociálnà tvor, který ke spokojenému životu potÅ™ebuje spoleÄnost ostatnÃch jedinců svého druhu. OvÅ¡em, jak historie ukazuje, toto soužità nenà vždy zrovna hladké. Hádky, politikaÅ™enà a různé pletichy jsou na dennÃm pořádku nejen v politice, ale mnohdy také v rodinném životÄ›. A máme mnoho pÅ™Ãkladů, které nám ukazujÃ, kam až mohou zajÃt. Je tedy jasné, že nezbytnÄ› potÅ™ebujeme nÄ›jaké mechanismy, které by tyto tendence udržely alespoň trochu na uzdÄ›. A takové skuteÄnÄ› existujÃ.
Â
Â
Je to naÅ¡e touha v tom, že jako spoleÄnost nÄ›které vÄ›ci pÅ™ijÃmáme, zatÃmco jiné kategoricky odmÃtáme. AvÅ¡ak to, které jsou které, je ve velkém množstvà pÅ™Ãpadů pÅ™ekvapivÄ› konzistentnà po celém svÄ›tÄ›, navzdory rozdÃlným kulturám a zvyklostem. Namátkou napÅ™Ãklad krádež Äi vražda jsou odsuzovány v podstatÄ› vÅ¡ude, a to i tam, kde se praktikovaly Äi praktikujà rituálnà obÄ›ti.
Â
I v tomto pÅ™ÃpadÄ› se totiž Å™ÃdÃme instinktem. Jako spoleÄnost máme totiž potÅ™ebu pÅ™ijÃmat vÄ›ci, které nám jako spoleÄnosti prospÄ›jÃ, a naopak odmÃtat ty, které jà škodÃ. A to bez ohledu na to, že by z nich benefitoval konkrétnà jedinec. Je to způsob, jak zajistit, že zájmy spoleÄnosti budou minimálnÄ› rovny zájmu jedince.
Â
Â
ProÄ je to ale tak důležité? JednoduÅ¡e proto, že jsme, jak již bylo Å™eÄeno, sociálnà druh, a bezproblémové skupinové soužità je pro nás nezbytné. Pokud by každý z nás sledoval své vlastnà zájmy bez toho, že by bylo jeho jednánà spoleÄnostà odsuzováno v pÅ™ÃpadÄ› poruÅ¡enà tÄ›chto psaných i nepsaných pravidel, nemohli bychom vůbec fungovat.
Â
Ukazuje se tedy, že aÄkoliv ÄlovÄ›k je již ze své pÅ™irozenosti tvor sobecký, stejnÄ› v nÄ›m jsou instinkty, které jej nutà pÅ™ijÃmat urÄitá spoleÄenská pravidla. Je to v podstatÄ› nÄ›co, co je v nás hluboce zakódováno a co nás jako spoleÄnost držà pohromadÄ›. JistÄ›, najdou se takovÃ, kteřà je poruÅ¡Ã, avÅ¡ak tito jsou téměř vždy odsuzováni a v podstatÄ› vylouÄeni ze spoleÄnosti – a to je pro ÄlovÄ›ka jednou z nejhorÅ¡Ãch vÄ›cÃ.